Pöljän pysäkki on harvinainen rakennus

Sateisina päivinä selailin rautatieaiheisia kirjoja. Karttakeskus on kustantanut hienon kirjan Suomen rautatieasemista, pysäkeistä ja seisahduslaitureista. Jussi Iltasen teos ”Radan varrella. Suomen rautatieliikennepaikat.” Teos on kattava ja suhteellisen tuore katsaus aiheeseen. Kirja on ilmestynyt vuonna 2009.

Savon radan rakennukset suunnitteli arkkitehti Bruno Granholm. Pöljän pysäkki on oikeasti seisahduslaituri. Kuopio-Iisalmi radalle rakennettiin seitsemän Platformskjul III -tyyppistä rakennusta: Valkeinen, Sorsasalo, Pöljä, Pajujärvi, Mäntylahti, Nerkoo ja Taipale. Tällä rataosuudella vain Pöljän pysäkki on säilynyt.

image57.jpg

Koko maassa on vain yksi kuvan alkuperäisasunsa säilyttänyt Granholmin suunnittelema seisahduslaituri. Iisalmi-Kajaani rataosuudella on kauniisti entisöity Kivimäen laiturirakennus. Se on yksityisomistuksessa.

Vanhalla Pohjanmaan radalla on Valkeajärven seisahduslaituri Liikenneviraston omistuksessa. Valitettavasti Valkeajärven rakennuksen korjaaminen on vaikeaa, sillä ratalinjaus menee nykyisin aivan rakennuksen vierestä. Liikennevirasto ei ole antanut lupaa rakennuksen korjaukseen.

Kolmas säilynyt laiturirakennus on Riippa Pohjanmaan radalla. Ja sitten on Pöljän pysäkki. Projektimme keskeinen motiivi on ollut pysäkin merkitys meille, pöljäläisille ja siilinjärveläisille. Olen alkanut nähdä toimintamme arvon yleisemmälläkin tasolla.

image61.jpg

Oheisessa kuvassa Pekka Ruuskanen moikkaa iloisesti kameralle. On vuosi 1973 ja Pöljän pysäkin virallisen avaamisen 70-vuotisjuhla. Vieraat tulivat lättähatulla Siilinjärveltä Pöljälle. Rakennus oli jo silloin muutettu pysäkkimuseoksi.

Meidän on kiitettävä hartaasti niitä historian harrastajia, jotka ajoivat pysäkkimuseon asiaa 1970-luvun Siilinjärvellä. Siilinjärven kuntaa on moitittu pysäkin rapistumisesta, mutta oikeasti kunta pelasti pysäkin.

Asemat ja ”oikeat” pysäkit olivat huomattavasti isompia rakennuksia. Lähin oikea pysäkkirakennus on Alapitkällä. Se on paljon komeampi pytinki kuin meidän ”pysäkki”. Kauniita asema- ja pysäkkirakennuksia on myös ostettu yksityiskäyttöön.

Pöljän seisahduslaituri ei olisi säilynyt ilman museon perustamista. Lähes kaikki muut vastaavat rakennukset Suomessa on purettu ja hävitetty. Siilinjärven kunta kantoi vastuuta aikansa, nyt on meidän vuoro.

Olisiko tässä nyt oikea lampun koko? Valkeajärven lampunpidike ja lamppu 1900-luvun alkupuolelta.

image

Pysäkillä on tehty vain pientä maalausta. Sateisia päiviä. Loppuviikosta selkenee, ehkä taas tapahtuu!

Pysäkin sivut Facebookissa:
https://www.facebook.com/pages/Pro-Pöljän-pysäkki/500481706642970?ref=hl

3 ajatusta artikkelista “Pöljän pysäkki on harvinainen rakennus

  1. VR ei omista enää nykyisin tällaisia syrjäisiä vanhoja asemarakennuksia. Suurin osa vanhoista asemarakennuksista siirtyi jo vuonna 1995 Ratahallintokeskukselle, kun se perustettiin. VR:lle jäi vain tärkeimpien henkilöliikenteen pysähdyspaikkojen asemarakennuksia.

    Ratahallintokeskus siirsi vuosina 2007-2009 suuren määrän liikenteenhoidossa tarpeettomiksi käyneitä rakennuksia Senaatti-kiinteistöille myytäväksi. Suuri määrä vanhoja asemarakennuksia siirtyi tämän jälkeen yksityisomistukseen. Valkeajärven vanha pysäkkirakennus on liian lähellä rataa, joten sitä ei ole luovutettu Senaatti-kiinteistöille. Rakennuksen omistaa nykyisin Liikennevirasto, Ratahallintokeskuksen seuraaja. VR:llä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s